מסות על ספרות ושירה במבט יונגיאני

'נפש הספרות -  מסות על ספרות ושירה במבט יונגיאני'

'נפש הספרות' הוא ספרה השני של רות נצר המכנס מסות על ספרות ושירה. קדם לו 'השלם ושברו - כינוס מאמרים ממבט פסיכולוגיית המעמקים של יונג' (כרמל, 2009).
כתיבתה הספרותית של נצר משולבת במבטה כפסיכולוגית יונגיאנית שחוקרת את מסע הנפש, וכן מהיותה משוררת, חוקרת מיתוסים וקולנוע ואמנית שנטועה במקורות היהודיים.
נצר מתבוננת במעשה הספרות והשירה, בהיבטים תיאורטיים, בדילמות הפרשנות לספרות, ביחסים בין הספרות, השירה והחלום. היא חוקרת יצירות ספרות שעוסקות במסע הגברי ולחילופין במסע הנשי, וכן כותבת על ספרים שעוסקים במצוקות הנפש ובמאוויי הנשמה לקשר בין אישי ורוחני. חלק מהמאמרים מוקדשים להעמקה אל לב חווית השירה מתוך הרהורים על שירה כמיסטיקה ותיווך, על הפואטיות של הנשמה והעולם, ועל הפואטיקה במיתוס ובקולנוע. התבוננות מיוחדת מוקדשת לקפקא ולעגנון.

"רות נצר כותבת בחוכמת לב ובמבט מעמיק על ספורי עגנון בשילוב רב תחומי של היקפי הידע שלה שכוללים ספרות, שירה, תאולוגיה, קבלה. כל זה מנקודת מבט של הפסיכולוגיה היונגיאנית שמיטיבה לדובב את כתבי עגנון ולהאיר את צפונותיו". (פרופ' ניצה בן-דב, חוקרת עגנון, כלת פרס ישראל לחקר הספרות).

" עושר ההקשרים, החובר לצלילות המחשבה, רוחב עולם הדעת והיכרות מעמיקה ויסודית באמנות לענפיה ומופעיה, תוך יכולת מופלאה לקשר ביניהם לבין הנושא, באופנים המעשירים מחשבתית ורגשית. בכל כתביך את מתנהלת כתלמידה של החיים, על שפעתם האינסופית". (ד"ר דינה קטן בן-ציון. משוררת, חוקרת ספרות ומתרגמת).

"כתיבתה מרתקת ותובנות העומק השזורות בה מייצרות קריאה מתפעמת". ד"ר מימי חסקין (החוג לספרות. מכללת סמינר הקבוצים).

נפש הספרות – מסות על ספרות ושירה במבט יונגיאני - שבתאי מג'ר / חוברת פסיכואקטואליה. ספטמבר 2022. עמ' 55.
 

בכל טקסט, ספרותי, עיוני או אישי, עשוי הקורא למצוא פסקה, או משפט, או מספר פסקאות, שנוגעות בו אישית ומפעילות בתוכו תחושות קרבה או פליאה. בספר הזה של רות נצר רבות מאוד פסקאות כאלה. דברי חוכמה ודברי רגש, שנפתחים בפנינו בניסוחים חדשים ומוכרים כאחד, יונקים ממגוון עולמות ידע ומרגשות פועמים. אנחנו קוראים, מזהים את התכנים, ובה בעת לומדים עוד ועוד – על עצמנו, על חדרי הנפש, על ספרות, על כתיבה ועל יצירה.

נצר פותחת בפנינו מסע אל מחוזות הכתיבה והיצירה ואל נפשה של הספרות, היכרות עם דרכיה ועם רזיה והנאה מכוחה המחייה והמרפא. זהו גם מסע אישי של הכותבת אל יצירות שלה שנכתבו במשך השנים, וזהי גם עריכת בדיקה מחדש ועירור טקסטים קודמים, מפגש עם מניעיה ועם תשוקותיה לכתיבה, והתחדשות כוח יצירתה.

הספר פוגש ומתאר עמדות נפשיות ותהליכים נפשיים ביצירות ספרות במעמקיהם ובביטוייהם הגלויים, מנתח את הביטויים האלה ומציע משמעויות ותובנות. חוכמת העט של רות והשימוש במאגר הידע הרחב מקנים ניתוח חודר ומרתק לכל יצירה, במבט פסיכולוגי ובמתח ספרותי מושך. באמצעות הניתוח והדיון לומדים להכיר את היצירה המקורית הנסקרת וזוכים לעוד יצירה, פרי כתיבתה והתייחסותה של נצר.
את הפרק על כתיבתו של יואל הופמן מומלץ לכל מטפל ומטפלת לקרוא ולהכיר. הוא מעניק מבט מפוכח, קורץ ונוקב על שאלת מסוגלותו ומוגבלותו של אדם, אישה וגבר, להיות מטפל לאדם אחר. מגולמים בו הצרכים הבסיסיים של כולנו, שלא פעם מטפלים סוגרים בתוכם ואינם יודעים, או אינם מורשים, להציעם לאדם המצפה להם.

הספר נקרא כסיפור מרתק. מושך להמשיך לקרוא בו; הוא מסקרן, מוליך מגילוי לגילוי, שזור קסם וחושף ידיעות וסודות שקשורים לפלא הכתיבה ולמלאכת היצירה. הקורא והקוראת פוגשים את עצמם בכל פרק ובכל נושא, בין שזה קטע פיוטי ספרותי ובין שזה ניתוח מקצועי מושכל.

בספר הזה יונג הוא מקור, ורות נצר זוהרת בשם עצמה בתיאורֶיה ובפרשנויותיה לדברי יונג וכן לפסוקים ולפסיקות של כותבים ושל הוגים אחרים. נאמני יונג ימצאו בספר מטריה לידע הנקרא באמצעות מושגי התיאוריה ורוחו ומשנתו של יונג, וגם הבקיאים פחות ביונג לא יפסידו דבר. הספר עשיר ומרתק לכשעצמו, והליווי של יונג מוסיף דעת והשראה.


שבתאי מג'ר
אוגוסט 2022


קראתי את ספרך ולמדתי ממנו הרבה. מצאתי בו הרבה יוצרים, יוצרות ויצירות שקרובים ללבי, שהארת עבורי באור חדש, בשילוב יוצא דופן של רגישות ספרותית עם תובנות מן הפסיכואנליזה. כך, דברייך על אסתר קמרון ושכתוב המיתוס של פרסאוס, או הקריאה החוזרת בפרשנות של מארי לואיז פון פרנץ ל'הנסיך הקטן' או הפרשנות הנהדרת ל'עד הנה' -- כולם מאירי עיניים ונוגעים בעיקר, בדרך שרק את מצליחה לחלץ מן הטקסט. וכמה יפה שהקדשת זאת לזכר אורי ואדוה היקרים.
תודה על המתנה היקרה הזאת!

(פרופ. גדעון טיקוצקי. האוניברסיטה העברית)


שלום רות
 
ברצוני להודות לך על ספרך "נפש הספרות" שהפציע בעולמי והשפיע ומשפיע עמוקות על תהליך הכתיבה שלי. לפני כשבוע ראיתי את הספר בדוכן בחנות ספרים בעמק רפאים בירושלים, דפדפתי והנחתי בחזרה ביראה, וזאת מפני החשש שאצטרך לשאת על כתפי עוד עולם אסתטי שלם של משמעות אל תוכי חדרי נפשי הצנועים, אשר בקושי רב מצליחים להכיל ביום יום את תלאות עבודת ההוראה ועבודות ההורות בהן אני משוקע עד צוואר. אתמול הרמתי ידיים, והזיכרון של המילים הבודדות שהצלחתי לקלוט מאותו דפדוף חפוז בעמק רפאים, הכניעוני והביאוני אל תולעת ספרים בתל אביב ואל רכישת הספר. התחלתי בחיזור ראשוני עם פרקי המבוא, ולאחר דילגתי לעמוד 69, שם לימדתי ממך שברנרד לימד על טוהר הפרגמנט, ומאז איני מצליח להשתחרר מן העוצמות, ושבתי אל המבוא, הלאה אל הרצוא ושוב, ונעתי בין הקריאה לבין הכתיבה, בין היותי הציפור האוכלת לבין היותי הציפור המתבוננת, תוך הישענות על תובנותייך ותלמודייך ועושר המקורות שאת מביאה מעולמך אל הספר ואל הקוראים. את המייל הזה כתבתי לך לאחר קריאת החלק האחרון בעמוד 26, בו את מעין מסכמת את תובנת "לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון", וכותבת: "כך חומרים שקשורים לנושא מביאים עצמם אליי, כאילו היקום זימן אותם. כאילו היקום, העצמי הגדול-הקוסמי, משתף פעולה איתי. תומך בי. לדוגמה, בעת שעבדתי לאחרונה על ניתוח חלום של עגנון, מצאתי את המפתחות להבנתו בספר שרכשתי באותו זמן על רבי נחמן מברסלב". ודרך תיאורך האחרון, אפשר להבין את מקור תודתי לך.

בברכה
משה.
משה ניסים 
רכז שכבה יא - מחזור נ"ז
בי"ס ע"ש מיי בויאר ירושלים

טלפון: 0508670113